De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
De reisbranche is een branche die niet stil staat en voortdurend aan verandering onderhevig is. In de eerste 10 jaar van deze eeuw zijn er vijf trends die opvallen in de reisbranche.
De eerste trend is de enorme populariteit van de huurtent. Kamperen is nog steeds een manier van vakantievieren die veel mensen aanspreekt, maar er zitten ook nadelen aan. Het op- en afbreken van een tent is veel mensen geen pretje en voelt niet echt als vakantie, vandaar dat steeds vaker gekozen wordt voor een huurtent om wat meer ontspanning te hebben tijdens de vakantie.
De volgende trend is de opkomst van de Ryanair’s en EasyJet’s, oftewel de lowcostcarriers, ook wel prijsvechters genoemd. De bestemming is steeds vaker ondergeschikt, de laagste prijs bepaalt waar men op vakantie gaan.
Deze trend in de reisbranche is nogal opvallend: steeds vaker worden verre reizen gemaakt door gezinnen met kinderen. In plaats van kamperen in eigen land kiezen gezinnen steeds vaker voor een verre reis. Dat is nogal opvallend omdat reizen met kleine kinderen toch wat onhandig kan zijn. Maar wel leuk om zo de kinderen alvast meer van de wereld te laten zien!
De vierde trend is de populariteit van doelgroepreizen, die eigenlijk al een tijdje aan de gang is. Mensen met dezelfde interesses op gebied van reizen, zoals singles of christenen, kiezen vaker voor een doelgroepreis dan voor een gewone groepsreis. Door te reizen met mensen die dezelfde interesses hebben, is het leuker om bepaalde reizen te maken dan met een gezelschap waarvan iedereen een andere interesse heeft.
De vijfde trend is ‘de vakantie als uitdaging’. Tijdens de vakantie wordt niet meer uitgerust, maar vooral ervaring opgedaan zoals bijvoorbeeld tijdens vrijwilligersreizen.
Deze trends komen voor uit een rapport, het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd van NRIT/GfK. Verwacht wordt dat deze trends een paar jaar blijven hangen, en dat er dan weer nieuwe ontstaan.