De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
De Travel Shopping Journey van de reiziger, hoe ziet die er eigenlijk uit? Dus het proces dat een reiziger doorloopt, van een reis zoeken, plannen en boeken. VFM Leonardo deed hier onderzoek naar.
Highlights:
– we bezoeken 20 websites voordat iets geboekt wordt
– de zoektocht begint voor 83 procent online
– de invloed van social media
Online zoeken naar reizen
Hoe gaan we te werk, waar begint onze zoektocht? Het zal je niet verbazen dat in 83 procent van de gevallen de zoektocht online begint, en in bijna de helft van alle zoektochten begint die zelfs met een smart phone. Als het gaat om zoeken naar een hotel, dan start de zoektocht in bijna alle gevallen (96 procent) met een zoekmachine. Ook worden meerdere apparaten en schermen gebruikt tijdens het zoeken (90 procent). Smart phones en tablet zijn voor 62 procent het begin van de zoektocht. Reisaanbieders doen er dus goed aan deze wijze les te onthouden: optimaliseer je websites voor mobiel.
Niet alle data die we vinden is relevant. 70 procent van de respondenten komt irrelevante data tegenkwamen bij zoekmachines. Gemiddeld bezoeken we dan ook 20 websites, voordat geboekt wordt.
What about social?
De invloed van social is enorm. Niet alleen lezen we reviews, we laten ons ook leiden door deze reviews door bijvoorbeeld een hotel niet te boeken, of een reservering om te boeken. Ook laten we ons inspireren door vakantiefoto’s die vrienden van een bepaalde locatie op Facebook zetten. Hotels zien ook de voordelen van social in: zij ontvangen boekingen via social en kunnen aan de hand van social media werken aan klantenbinding.
Het complete onderzoek: VMFleonardo.com.