Marloes is oprichter en hoofdredacteur van Travelvalley. Ze schreef de succesvolle reisboeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen.
Het is zomer, de zomervakantie staat bij velen voor de deur, dus het onderwerp vakantie is hot. Als het gaat om oriënteren voor een fijne vakantie, dan beginnen we massaal met Google. Voor de reisbranche dus de taak om zo goed mogelijk gevonden te worden. Expand online deed onderzoek naar de Nederlandse online zoektrends naar Europese vakanties, wat resulteerde in deze zomerse infographic.
De Nederlandse online zoektrends naar Europese vakanties
Per maand worden er inmiddels meer dan 5 miljoen zoekopdrachten gegeven aan Google, die te maken hebben met vakantie. Er zijn in de zoekopdrachten twee duidelijke pieken zien: in januari en juli stijgt het aantal zoekopdrachten enorm. Vanaf augustus is er sprake van een stevige daling. De meest populaire bestemmingen zijn nog steeds Frankrijk, Italië en Spanje. Gemiddeld wordt er maandelijks 90.500 keer gezocht naar gerelateerde zoekwoorden aan ‘vakantie Frankrijk’ via Google.
Stedentrips steeds populairder
Ook de zoekwoorden gerelateerd aan stedentrips zijn erg populair bij de zoekopdrachten van internetters in Google. De afgelopen jaren is er steeds meer op ‘stedentrips’ online gezocht. De populariteit van ‘stedentrips’ is de laatste jaren zelfs bijna met 70% gestegen. Via Google valt ook te constateren welke Europese stedentrips er het meest in trek zijn bij de Nederlandse internetter. Met name Barcelona, Rome en Londen de meest gewilde stedentrips zijn.