De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Voor velen staat de grote vakantie voor de deur. Op 2 juli krijgen de eerste basisscholen vakantie, en gaat het echt beginnen. Duizenden gezinnen met kinderen kruipen weer de auto in voor vaak lange ritten. Maar hoe ga je nu veilig op vakantie met kinderen?
Het gaat dan met name om de allerkleinsten, die in een kinderzitje op de achterbank zitten. Autogordels voor volwassenen zijn er al jaren, maar pas sinds 1 maart 2006 moeten kinderen tot 12 jaar kleiner dan 1,35 meter zowel voorin als achterin de auto in een goedgekeurd kinderautozitje worden vervoerd. Dat kan een babyautostoeltje, kinderautostoeltje of zittingverhoger zijn. Kinderen groter dan 1,35 meter moeten voorin en achterin de auto de autogordel om en mogen als het nodig is een zittingverhoger gebruiken.
80% van alle mensen installeert kinderautostoeltjes verkeerd, bleek uit onderzoek in 2001. En dat percentage zal de laatste jaren niet veel zijn gedaald, vermoedt Don van Montfort, hoofd productontwikkeling kinderzitjes Europa bij Dorel, producent van onder meer Maxi-Cosi. Hij kent de meest voorkomende fouten: “Het stoeltje en kindje zitten vaak onvoldoende vast. Dat kun je voorkomen door het autozitje zo stevig mogelijk met de autogordel vast te zetten, zodanig dat je het autozitje niet meer kunt bewegen. Tussen de buik van het kindje en de gordel mogen maximaal twee vingers passen, dan pas zit je kind stevig. Ook zet je een babystoeltje tegen de rijrichting van de auto. Je kindje tot 1 jaar gaat dus eigenijk altijd achterstevoren op reis.”
Isofix autozitjes het veiligst
Van Montfort beaamt: “Een kinderzitje met autogordels vastmaken is geen eenvoudige klus. Fouten zijn zo gemaakt, met alle mogelijke gevolgen van dien. De autogordel is vaak de grootste boosdoener. In elke auto zit een andere, en dat geeft verwarring.” Maxi-Cosi presenteerde daarom in 2005 als een van de eerste merken een kinderautozitje op basis van het Isofix-systeem. “Dat is een internationaal gestandaardiseerd systeem in auto’s voor de bevestiging van kinderzitjes“, vertelt Van Montfort. Het wordt wereldwijd gezien als de veiligste, eenvoudigste en snelste manier om kinderzitjes vast te maken. “Je maakt ermee een kinderstoeltje vast aan twee aan de autovloer bevestigde ‘haakjes’ die zich bevinden tussen de rugleuning en de zitting van de autostoel. Die twee bevestigingspunten zijn verbonden met de carrosserie van de auto. Autogordels heb je dus niet meer nodig, en dat voorkomt dat je de stoel misschien niet goed vastmaakt.”
Met autozitje 50% minder risico dodelijk letsel
Van Montfort leest voor: “Sinds de introductie van de autogordel zijn er in Nederland grofweg 9.000 doden bespaard door het dragen van de gordel.” Volgens een rapport van SWOV, het nationale wetenschappelijke instituut voor verkeerveiligheidsonderzoek, verminderen autogordels de kans op dodelijk letsel met 30 tot 40%, afhankelijk van de plaats in de personenauto. Het effect van kinderzitjes is met 50% nog iets hoger. “Het gebruik van autostoeltjes beperkt het aantal ernstige letsels in achterwaarts gerichte stoeltjes met ongeveer 90% ten opzichte van autogordels, en in voorwaarts geplaatste stoeltjes met ongeveer 60% ten opzichte van autogordels.”