De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Bruisende après-ski feesten en veel pistekilometers, daar lusten wij Hollanders wel ‘Schnaps’ van. Deze fruitige borrel valt bijna niet meer weg te denken uit de après-ski cultuur en staat bekend als echte gangmaker. Maar, achter iedere gangmaker schuilt een verhaal en dus ook achter Schnaps. Natuurlijk wilde
Summit Travel dit graag aan het licht brengen en heeft voor de goede zaak wat dieper in het glaasje gekeken.
Schnaps: ‘Fris’ en fruitig
Oostenrijk is een welbekende product van Schnaps en het drankje behoort tot een van de vele tradities die het land rijk is. De Oostenrijkers kennen Schnaps ook wel als Obstler omdat het voornamelijk uit fruit bestaat. De kwaliteit dient uitstekend te zijn en het zou dan ook niet-Oostenrijks zijn om geen lokaal geteeld fruit te gebruiken. Er zijn veel verschillende smaken in omloop en het is traditie om dit drankje te nuttigen na de maaltijd. Schnaps bevat een flinke hoeveelheid alcohol, gemiddeld zo’n 40 procent. Voor wiens keel dan nog niet in vuur en vlam staat, is er zelfs een variant schnaps die 85 procent bevat: ‘Der Umblachter’.
Kwaliteit uit Oostenrijk
Echte kwaliteitsschnaps bevat nauwelijks tot geen suiker. Op de fles van schnaps is vaak ook een stickertje te vinden met daarop bijvoorbeeld ‘
Qualität aus Tirol’. In veel gevallen zijn deze flessen afkomstig van zelfstandige brouwerijen, die in Oostenrijk ‘Selberbrennter’ of ‘Hausbrand’ genoemd worden. Het recept is veelal een familiegeheim dat van generatie op generatie doorgegeven wordt. Enkele families weten de traditie van het Schnaps-brouwen al vanaf het jaar 1800 voort te zetten. Sinds 2013 is het mogelijk om deze familiebrouwerijen te bewonderen tijdens de ‘Tiroler Schnaps-route’. Zo kunt u zelf ervaren hoe het er aan toe gaat en natuurlijk is er ook de mogelijkheid om te proeven!
Nog meer te weten willen komen over schnaps? Lees het
complete artikel!
Foto credits: Fotolia.com.