Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De nieuwste campagne van TP Vision – ‘A Philips TV Experience that goes beyond the ordinary’ – is opgebouwd uit een aantal fascinerende korte films. Ze laten zien hoe licht een toch al indrukwekkende ervaring kan veranderen in een ronduit spectaculair schouwspel. Precies wat Ambilight doet.
Stralende zon, strakblauwe lucht, wit besneeuwde bergtoppen, verse poedersneeuw… zo stellen we ons de video van een perfecte skidag voor. De nieuwste korte film in de Philips Ambilight-campagne rekent meedogenloos af met deze clichés. We wilden laten zien dat je een sensatie volledig kunt veranderen door simpelweg gekleurd licht toe te voegen en te spelen met de lichtomstandigheden.
Voor de film, getiteld ‘Afterglow’, heeft het team van Sweetgrass Productions – gespecialiseerd in ski- en sportfilms – spectaculaire afdalingen in poedersneeuw kleurrijk verlicht. Ook droegen de professionele skiërs jassen met led-verlichting. Het resultaat is een fascinerend skifilm die verder gaat dan we gewend zijn. De adembenemende effecten weerspiegelen hoe Philips Ambilight een ‘normale’ tv-ervaring transformeert tot een waar spektakel door een zachte, dynamische lichtgloed op de wand achter de tv te projecteren. De kleuren van de lichtgloed zijn in overeenstemming met wat er op het tv-scherm te zien is, waardoor het beeld virtueel wordt uitgebreid.
Ambilight verandert de kijkervaring volledig: de beelden worden meeslepender, maar tegelijkertijd minder vermoeiend voor de ogen. Verschillende wetenschappelijke studies hebben dit ontspannende effect aangetoond en laten onomstotelijk zien dat de mentale werkbelasting van de hersenen wordt gereduceerd. Bezitters van een Philips-televisie met Ambilight beamen dit. Volgens een online enquête geeft 97 procent Ambilight het oordeel goed, zeer goed of uitstekend. Bijna alle respondenten bevelen Ambilight van harte aan en zullen de volgende keer weer een televisie met Ambilight kopen.
De Afterglow-video
“Het was een enorme uitdaging om ‘Afterglow’ te maken,” zegt Nick Waggoner, producer bij Sweetgrass Productions. Het project nam alles bij elkaar zes maanden in beslag en vergde een zeer zorgvuldige planning: de apparatuur moest bestand zijn tegen de barre omstandigheden en er moest bijna vijf ton aan spullen met helikopters en sleeën naar de bergtoppen van Alaska en British Columbia worden vervoerd.
Het team van Sweetgrass strikte vier freeriders van wereldklasse: Chris Benchetler, Daron Rahlves, Pep Fujas en Eric Hjorleifson. Maar zelfs zij stonden onder grote fysieke en mentale druk, door de hoge eisen die de nachtopnames aan hen stelden. “Het zicht tijdens het skiën was núl,” zegt Waggoner, “ze moesten volledig vertrouwen op wat hun voeten voelden.” Het maken van de nachtopnames duurde twee maanden.
De inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen. Het team maakte een spectaculaire film die niet onopgemerkt bleef. ‘Outside’, Amerika’s toonaangevende lifestyle- en adventuremagazine, schreef het volgende: “Afterglow is niet alleen de meest fascinerende skifilm van het jaar, het is ook één grote tv-reclame, en misschien wel de toekomst van de avonturenfilm.”
Op het internationale freeski-filmfestival iF3 heeft Afterglow inmiddels de Best Cinematography Award en de Best Short Movie Award in de wacht gesleept. De film zal op een groot aantal filmfestivals over de hele wereld worden gepresenteerd. Zo is Afterglow geselecteerd om deel te nemen aan de European Outdoor Film Tour, een toer die ieder jaar van oktober tot december negen landen (waaronder Nederland) in Europa aandoet.