Marloes is oprichter en hoofdredacteur van Travelvalley. Ze schreef de succesvolle reisboeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen.
Nu het vliegverkeer over de hele wereld nagenoeg stil ligt, staat ook het grootste deel van de KLM-vloot aan de grond. Met als resultaat dat het nu super druk is op Schiphol. Niet met passagiers uiteraard, maar met vliegtuigen. En dat blijkt nog een hele puzzel te zijn, om al die vliegtuigen een goede parkeerplek te geven.
De grootste vliegtuigen die KLM heeft, zoals de Airbus A330 en Boeing 777-200 staan geparkeerd. En ook de meeste kleinere toestellen zoals de Boeing 737 staan stil. De vluchten die nog wel uitgevoerd worden, worden meestal gedaan met de Boeing 777-300.
Parkeren op de startbaan
Omdat het normaal gesproken natuurlijk niet voorkomt dat zoveel toestellen aan de grond staan, kun je je voorstellen dat er een parkeerprobleem ontstaat. Meer dan 200 vliegtuigen staan nu te wachten op Schiphol tot ze weer de lucht in mogen. Dat parkeerprobleem is opgelost door de Aalsmeerbaan – die tijdelijk niet in gebruik is – als parkeerterrein te laten fungeren.
Een puzzel
Dat parkeren blijkt nog een hele puzzel. Want niet ieder vliegtuig kan op iedere plaats staan. Zo moet er altijd een bepaalde ruimte tussen de vliegtuigen in zitten, ze mogen elkaar niet blokkeren en moeten weggesleept kunnen worden voor eventueel onderhoud. Maar tegelijkertijd moeten ze dus zo efficiënt mogelijk geplaatst worden om niet al te veel ruimte in te nemen. Het was dus echt puzzelen voor KLM.
Vliegtuigen kun je echter niet zomaar parkeren en weer opstarten als je ze – misschien wel over een paar maanden – nodig hebt. En dus moeten ze in conditie worden gehouden. Je weet maar nooit wat het Nederlandse klimaat nog voor ze in petto heeft. Er vinden daarom regelmatig inspecties plaats of alles nog in orde is.
Dit moet er gebeuren
Nadat de cabine is schoongemaakt worden alle dingen die open kunnen goed afgesloten. De batterij gaat eruit en kwetsbare onderdelen worden verwijderd om corrosie te voorkomen. En de tank moet helemaal vol zijn, zodat het toestel bij hevige wind gewoon op z’n plaats blijft staan. De motoren zullen regelmatig gestart moeten worden, de cabine moet kunnen luchten en sommige vliegtuigen moeten verplaatst worden omdat de banden anders vervormd raken.
Zodra de tijd rijp is gaat de vloot van KLM weer de lucht in, maar uiteraard vinden er dan eerst uitgebreide tests plaats. Voor vliegtuigspotters is dit een unieke kans om bijna de complete vloot aan de grond te zien, maar laten we hopen dat deze toestellen snel weer zijn daar waar ze horen. In de lucht.
© DePolitieHeli
Verder lezen over KLM
Vliegen04.01.2024
De top-25 veiligste vliegtuigmaatschappijen van 2024
Vliegen08.02.2021
KLM heeft een primeur: vliegen op synthetische brandstof
Vliegen19.09.2017
KLM komt met vlieg-strippenkaart voor 30 vluchten per jaar
Alleen of samen gebruikenVliegen23.02.2017
Toe aan een frisse stedentrip? KLM denkt mee met nieuwe bestemmingen
sponsored storyVliegen02.10.2016
KLM start pilot met kunstmatige intelligentie
Vliegen27.10.2015
Bijzondere Flight Safety film van KLM met meer dan 1.000 Delfts blauwe tegels
[advertorial]Vliegen17.12.2014
KLM wenst je een fijne kerst!
[Advertorial]Algemeen11.12.2014
KLM en Airbnb gaan samenwerken
Accommodaties Airbnb nu ook te boeken via de website van KLMVerder lezen over Schiphol
Vliegen16.05.2024
Drukte op Schiphol: dit is wat je deze zomer kunt verwachten
+ tips om je voor te bereidenVliegen27.01.2024
Privium en Airport lounges: hoe werkt het?
Zo krijg je toegangVliegen04.01.2024
De top-25 veiligste vliegtuigmaatschappijen van 2024
Vliegen09.06.2023
Lekker slapen op Schiphol doe je in het Sheraton Amsterdam Airport Hotel
Vliegen21.12.2020
Vliegbelasting vanaf 1 januari 2021: dit moet je weten
Vliegen20.10.2020
Schiphol in corona-tijden, een vreemde gewaarwording
Vliegen04.02.2020
Iemand ophalen op Schiphol? Dan moet je auto in de parkeergarage
Vliegen28.10.2018