Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het vliegtuig was tot voor kort een van de laatste plekken waar je geen netwerkverbinding had. Geen mail, geen Slack, geen social media, helemaal niks. Inmiddels wordt er steeds vaker WiFi aangeboden in de lucht, maar tot nu toe was dat maar op een aantal vluchten en altijd erg duur.
Routehappy checkt sinds een paar jaar op welke vluchten en bij welke vliegtuigmaatschappijen je wel WiFi krijgt en volgens hun laatste rapport is de trend duidelijk: WiFi in de lucht wordt betaalbaar voor de vliegtuigmaatschappijen en dus ga je het op steeds meer vluchten gaan krijgen.
Volgens Routehappy zijn er nu wereldwijd 82 maatschappijen die in-flight Wi-Fi aanbieden, bijna een vijfde meer dan vorig jaar. Wereldwijd is er bijna een fifty-fifty kans dat je WiFi in het vliegtuig kunt krijgen, maar in de VS loopt dat percentage al op naar 80 procent.
Meeste kans
De maatschappijen met de meeste kans op WiFi in de toestellen zijn Delta, American, Emirates, Icelandair, Southwest en Virgin Atlantic. KLM staat daar niet bij, want die hebben alleen WiFi als je met een van hun nieuwe Boeing 787-9 Dreamliners vliegt. Dat is maar een heel beperkt aantal toestellen.
Als je dan ziet dat het installeren van WiFi in vliegtuigen steeds goedkoper en normaler wordt is het wel tijd voor KLM om even door te pakken, want zeg wat je wil over verplichte rust, maar het is wel verdomde handig om ook in de lucht verbinding te hebben.
Niet goedkoop
Het enige waar nog iets aan gedaan moet worden is de prijs voor consumenten natuurlijk. Bij KLM bijvoorbeeld betaal je gewoon nog ouderwetse Europa-prijzen, oftewel 5 euro voor 20 MB en 30 euro voor 200 MB. Het is trouwens niet zo dat alleen KLM je uitknijpt voor de verbinding: bijna alle luchtvaartmaatschappijen zijn duur als het om vliegende WiFi gaat. Op zich ook logisch natuurlijk, want het staat nog relatief in de kinderschoenen en voordat we gewoon voor zo goed als nop op het netwerk mogen (behalve bij Ryanair natuurlijk) zijn we vermoedelijk weer vijf jaar verder. Het begin is er in elk geval.
[Afbeeldingen © fifeflyingfife – Adobe Stock]