Vliegen15.11.2017

Wat is de-icing en hoe werkt het?


wat jij als reiziger moet weten

Het is herfst! De temperaturen dalen flink. Voor je het weet moet je in de ochtend weer je autoruiten krabben. Als je gaat vliegen kost het allemaal nog wat meer werk en vooral ook geld! EUclaim legt je graag uit hoe de-icen werkt en waarom dit zo lang kan duren.

Wat is de-icing?

Vliegtuigen kunnen bijna elke weersomstandigheid aan, ook extreme kou. Op de hoogte die vliegtuigen bereiken is het namelijk behoorlijk koud. Toch moeten ook vliegtuigen ijsvrij gemaakt worden als het op de grond heeft gevroren. Zo kunnen de vleugelkleppen en allerlei andere mechanische onderdelen vastvriezen. Voor het opstijgen moet een vliegtuig dan eerst ijsvrij gemaakt worden. Er zijn vier verschillende soorten de-icing methodes die gebruikt worden in de burgerluchtvaart.

De-ice type 1

De eerste de-icing methode wordt gebruikt om het vliegtuig voor een korte tijdsspan ijsvrij te maken. Meestal is het niet heel erg koud als deze manier van de-icen gebruikt wordt. Type 1 de-icing wordt bijvoorbeeld gebruikt als het s ’nachts licht gevroren heeft en de ijsresten van de vleugels verwijderd moeten worden. Dit type de-ice vloeistof wordt dan verhit tot een temperatuur van 80 graden en vervolgens op de vleugels gespoten met speciale machines.

Anti-ice type 2, 3 en 4

De andere de-ice methodes zijn eigenlijk ‘anti-ice’ methodes. De vloeistoffen die gebruikt worden zorgen ervoor dat ijs zich niet aan het vliegtuig kan hechten voor een langere periode. Vloeistof type 2 hecht zich bijvoorbeeld aan het vliegtuig totdat deze een snelheid van 100 knopen (185 km/h) bereikt. Type 3 wordt gebruikt voor kleinere toestellen die langzamer gaan en deze vloeistof is dan ook wat dunner dan vloeistof type 2. Type 4 wordt het meest vaak gebruikt op frequente routes en voor grotere vliegtuigen. Dit type van anti-ice geeft vliegtuigen een langere periode om op te stijgen zonder dat er zich ijs aan de vleugels hecht. Dit is vooral van belang op drukke vliegvelden waar een strakke vluchtplanning is zoals op Schiphol Airport.

De prijs van een beetje ijs

Voor grondpersoneel is de winter een gouden tijd, voor vliegtuigmaatschappijen is het juist een dure periode. Er hang een behoorlijk kostenplaatje aan het ijsvrij maken van vliegtuigen. Het ijsvrij maken van een groot vliegtuig zoals een A330 Airbus kan al snel oplopen tot 8.000 euro(!). Bij extreme kou gebeurt het regelmatig dat er een lange rij staat van vliegtuigen die moeten opstijgen en dat je meerdere keren door de de-icing moet voor je daadwerkelijk kunt vertrekken. Dat is dus een duur grapje!

Vlucht vertraagd door de-icing

Door de lange wachtrijen voor de de-icing stations kan het lang duren voordat je vlucht daadwerkelijk vertrekt. Als je vlucht meer dan drie uur vertraging oploopt vanwege de-icing dan heb je als passagier recht op een vergoeding tot 600 euro per persoon! Dit kun je makkelijk en snel checken bij EUclaim.

Heb jij wel eens in een vliegtuig gezeten dat door de de-icing moest?

Foto header: bartsadowski – Adobe Stock

Avatar foto
Redactie Travelvalley

De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.