Marloes is oprichter en hoofdredacteur van Travelvalley. Ze schreef de succesvolle reisboeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen.
Deskundigen in de reiswereld zijn het over één ding roerend eens: vliegtickets zullen alleen maar nóg duurder worden. Maar waarom is dat zo, en gaat dat ooit nog veranderen?
De afgelopen dagen vond in Dubai de IATA World Air Transport Summit plaats, waar 1.500 topmensen uit de reis- en luchtvaartindustrie samenkwamen voor een jaarlijks congres. Met onder andere luchtvaartmaatschappijen, strategische partners, fabrikanten en media werd gesproken over de toekomst van de reiswereld. Het jaar 2023 werd geëvalueerd en onderwerpen als duurzame brandstof en milieuvriendelijke vliegtuigen kwamen aan bod.
De luchtvaartindustrie is de klap van de coronapandemie weer te boven. Langeafstandsvluchten hadden iets langer nodig dan binnenlandse vluchten om te herstellen, maar de verwachting is dat het aantal reizigers in 2024 weer boven het niveau van 2019 uit zal komen. Ondanks de inflatie blijven mensen in toenemende aantallen reizen. 2023 was ook een ‘veilig vliegjaar’ zonder grote ongelukken. En ook inflatie, brandstofprijzen en duurder worden vliegtickets voor consumenten werden besproken in Dubai. Alle ins & outs over dit congres vind je overigens op de website van IATA.
Klimaatneutraal vliegen in 2050
Voor je leest waarom vliegtickets steeds duurder worden is het goed om te weten dat de luchtvaartindustrie de ambitie heeft om in 2050 klimaatneutraal te functioneren. Voor het grootste deel moet die reductie komen van SAF, oftewel Sustainable Aviation Fuel (duurzame brandstof). Maar het probleem op dit moment is dat daar nog veel te weinig van wordt geproduceerd: slechts 0,2 procent van de totale gebruikte brandstof was SAF – vanzelfsprekend werd de volledige beschikbare voorraad gebruikt. Deze duurzame brandstof wordt op verschillende manieren gemaakt, onder andere met landbouwafval en plantaardige oliën. Door beperkte productie en het ontbreken van een consistent wereldwijd beleid, heeft de industrie op dit moment nog een lange weg te gaan voor grotendeels – of zelfs volledig – op SAF gevlogen kan worden. Daarnaast zijn ook efficiëntere vliegtuigen nodig, dus Airbus en Boeing moeten hun productie voor zuinigere vliegtuigen opschalen, wat ook voor de nodige uitdaging zorgt.
Waarom prijzen van vliegtickets blijven stijgen
Ondertussen hebben consumenten vooral te maken met prijzen van vliegtickets die maar blijven stijgen – vliegen is een kostbare hobby geworden. Tips en trucs om toch zo goedkoop mogelijk te vliegen lees je hier.
Een deel van dat probleem wordt verklaard door inflatie, een wereldwijde ontwikkeling die gelijktijdig met de coronapandemie opspeelde. Het zijn vooral de kosten van vliegtuigbrandstof die heel hoog zijn, wat ongeveer een derde van de vliegticketprijs bepaalt. De luchtvaartindustrie vecht momenteel ook om iedere druppel SAF die beschikbaar is.
Veel luchtvaartmaatschappijen vliegen met toestellen die verouderd zijn en veel brandstof gebruiken. Doordat nieuwere, schonere toestellen niet voldoende beschikbaar zijn, moet langer met de oudere vliegtuigen worden doorgevlogen. Om de prijzen van vliegtickets überhaupt te kunnen verlagen zijn nieuwe toestellen nodig én moeten vliegroutes worden uitgebreid. Kortere en directere routes kunnen namelijk brandstof besparen, maar dan moeten daar wel de juiste toestellen voor beschikbaar zijn. Vliegtuigbouwers Boeing en Airbus hebben allebei modellen die milieuvriendelijker vliegen, zoals bijvoorbeeld de Airbus A320neo. KLM moet die nog in gebruik gaan nemen, Transavia heeft er een paar en vliegt er al een tijdje mee. Maar de productie kan de vraag niet bijbenen, en dus is het voor airlines wachten tot ze de vloot kunnen vernieuwen.
Dat alles zorgt er dus voor dat het voor luchtvaartmaatschappijen lastig is om de kosten van een vliegticket laag te houden, want de brandstof is momenteel zo kostbaar. En vergeet ook niet de bijkomende operationele kosten om zuiniger te vliegen: alles wordt doorberekend in de vliegticketprijs. Aangezien deze ontwikkeling nog wel even duurt, zullen consumenten de komende jaren te maken hebben met kostbare vliegtickets.
Verder lezen over Reisnieuws
Winter19.12.2024
Zwitserland heeft nu de steilste kabelbaan ter wereld
stijgingspercentage van 160 procentAlgemeen16.12.2024
Vanaf nu rijdt er een snelle trein tussen Parijs en Berlijn
Stedentrips05.12.2024
Na 5 jaar gaat de Notre Dame in Parijs weer open
heropening op 8 december 2024Algemeen03.12.2024
Wordt reizen door Europa complexer? Vanaf nu registratieplicht in Spanje
Vakantiedeals26.11.2024
Travel Tuesday komt eraan en dit zijn de beste deals
De Black Friday van de reisbrancheStedentrips11.11.2024
Dit zijn de 10 gezondste steden van Nederland
Gezonde Stad Index 2024Algemeen01.11.2024
Deze gouden kubus in Saoedi-Arabië wordt het grootste gebouw ter wereld
Algemeen30.10.2024