De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Heb jij je ook wel eens afgevraagd waarom jouw vlucht van een bepaalde gate vertrekt? Sommige gates liggen op een behoorlijke loopafstand van de aankomsthal. Denk je dat de gate-keuze te maken heeft met de prijs van je ticket of de vliegtuigmaatschappij waarmee je vliegt? Dat is deels waar, maar er zijn nog veel meer factoren die een rol spelen bij het bepalen van de gate voor een vliegtuigmaatschappij. En dit wordt allemaal bepaald in de luchtverkeerstoren van Schiphol. EUclaim legt je graag meer uit over gate-planning.
De gate-planning op Schiphol
De gate-planning wordt niet bepaald door de luchtverkeersleiding, maar door Schiphol. Als een vliegtuig landt, dan is het de luchtverkeersleiding die aan Schiphol vraagt welke gate het desbetreffende vliegtuig naartoe moet. De luchtverkeerstoren beschikt over een ‘toren’ waar de luchtverkeersleiding zit, en een ‘koepel’ waar de gate-planning zit.
Er zijn bijna 100 gates op Schiphol. Dit zijn parkeerplaatsen voor vliegtuigen die verbonden zijn met het vliegveld. Er zijn ook nog parkeerplaatsen die niet aan het vliegveld liggen. Er kunnen ongeveer 200 vliegtuigen geparkeerd staan op Schiphol Airport. Uiteraard wordt dit heel goed gepland, want in de spitsuren zijn er ontzettend veel vliegtuigen die elke paar minuten opstijgen en landen.
Het bepalen van de gates
Hoe worden de gates ingedeeld? Dat heeft simpelweg te maken met de wetgeving. In Europa kennen we bijvoorbeeld het Schengen-verdrag. Het Schengen-verdrag houdt in dat personen en goederen binnen bepaalde landen vrij mogen reizen. Vluchten tussen Schengen-landen hebben een plek op de B en C-pier van Schiphol. De B-pier wordt tevens gebruikt voor de kleinere vliegtuigen die tussen Schengen-landen vliegen, zoals de Boeing 737.
Tip: Vlucht vertraagd, geannuleerd of een aansluitende vlucht gemist? Dan heb je recht op een financiële vergoeding, tot 600 euro per persoon. Kijk op EUclaim voor meer informatie.
D-pier
De ‘mix-pier’ is de D-pier en deze wordt gebruikt voor de transitie tussen Schengen naar niet – Schengen. Eigenlijk zijn alle leden van de EU lid van het Schengen-verdrag behalve het Verenigd Koninkrijk en Ierland. De beveiliging is strenger wanneer passagiers naar een niet-Schengen land reizen, omdat hier geen vrij verkeer van personen geldig is. De pier heeft twee verdiepingen en deuren, waardoor er zowel vluchten van/naar Schengenlanden terecht kunnen en vluchten van/naar niet – Schengen landen. Hier is dan ook weer de beveiliging op aangepast.
E, F en G pier
De E, F en G-pier zijn voor alle niet-Schengen vluchten. Dit zijn dus vooral vluchten buiten Europa. Het grote passagiersvliegtuig de Airbus A380 is zo groot dat het alleen van Gate G9 en E17 gebruik kan maken. De Marechaussee zit vlakbij de G-pier, aangezien hier veel nationaliteiten Nederland binnenkomen en verlaten. De E, F en G-gates zijn groter aangezien de internationale vluchten langer zijn en grotere vliegtuigen moeten verwerken.
Low-cost maatschappijen
De H en M-gates zijn voor low-cost maatschappijen. De H-gate wordt gebruikt voor low-cost maatschappijen die buiten het Schengen-gebied vliegen. De M-gate is voor low-cost maatschappijen die binnen het Schengen-gebied vliegen. Deze pieren hebben minder faciliteiten en vaak geen passagiersbruggen. Zo kunnen vliegtuigmaatschappijen zoals easyJet en Norwegian goedkoper gebruik maken van het vliegveld en de gate-afhandeling, iets wat je ook weer terugziet in de prijs van je vliegticket.
Voorkeur afhandeling
Naast de bovengenoemde voorwaarden komt als laatste de voorkeur van de vliegtuigmaatschappij aan bod. Zo willen vliegtuigmaatschappijen hun toestellen dichtbij elkaar of bij hun partners hebben staan voor overstappende passagiers en de logistieke processen die daarmee gepaard gaan. De Amerika vluchten van KLM en Delta worden bijvoorbeeld bijna altijd op de E-pier afgehandeld. De KLM heeft haar Aziatische vluchten op de G-pier staan en haar overige langeafstandsvluchten op de F-pier. Deze pieren liggen dichtbij elkaar.
Langer lopen heeft zo zijn voordeel
Ook al moet je soms wat extra meters maken naar je gate, toch is Schiphol een van de favoriete overstapluchthavens van veel passagiers. Waarom? Nou dat is eigenlijk best simpel. Veel andere grote luchthavens hebben hun gates verspreid over terminals waardoor overstappende passagiers met de trein, tram of bus moeten om hun reis voort te zetten. Dit is niet heel handig en soms van cruciaal belang bij vertraging van je eerste vlucht.
Foto header: johansteenbergen – Fotolia.
Verder lezen over Schiphol
Vliegen16.05.2024
Drukte op Schiphol: dit is wat je deze zomer kunt verwachten
+ tips om je voor te bereidenVliegen27.01.2024
Privium en Airport lounges: hoe werkt het?
Zo krijg je toegangVliegen04.01.2024
De top-25 veiligste vliegtuigmaatschappijen van 2024
Vliegen09.06.2023
Lekker slapen op Schiphol doe je in het Sheraton Amsterdam Airport Hotel
Vliegen21.12.2020
Vliegbelasting vanaf 1 januari 2021: dit moet je weten
Vliegen20.10.2020
Schiphol in corona-tijden, een vreemde gewaarwording
Vliegen06.04.2020
Zo heeft KLM op dit moment de vloot op Schiphol geparkeerd
Vliegen04.02.2020