Wanda heeft viertal ernstige verslavingen: reizen, schrijven, sport en avontuur. En het liefst in combinatie. Bovenaan verschenen op haar travel bucketlist zijn, Vietnam, Japan en Chili. Nadat Mozambique, Zuid-Afrika, Peru en Argentinië afgevinkt zijn, waar ze zo weer naar terug zou gaan, so much epic things to do, so much beauty to discover. Reizen gevuld met adrenalinestootjes wordt ze ontzettend gelukkig van.
Voor een habbekrats vliegen, is voorbij. En per 1 april gaan de vliegticketprijzen opnieuw omhoog. Met een reden, trouwens. Dat betekent: bewuster een vliegvakantie boeken. Dit vindt in ieder geval twee van de drie ANWB-leden. Uit een recent onderzoek onder 1.200 leden blijkt dat maar liefst 67 procent bij het boeken van hun vliegvakantie rekening houdt met natuurbehoud. De grote meerderheid is voor verhogen van de ticketprijs voor verduurzaming van kerosine en het aanpakken klimaatopwarming. Driekwart vindt de trein dan ook een goed alternatief voor een afstand tot 800 kilometer.
Kosten
Omdat de CO2-rechten de ticketprijs bepaalt, maakt het lastig in te schatten welk effect dit op de lange duur op de prijs heeft. Voor lange vluchten buiten Europa kan een ticket zomaar honderden euro’s duurder worden. De extra CO2-kosten worden nu niet doorberekend. Net zoals accijns op kerosine. Vreemd eigenlijk, als je bedenkt dat een retourtje Bangkok twee derde CO2 uitstoot van één huishouden in een heel jaar.
Prijs vliegticket
Waaruit bestaat de prijs van een vliegticket eigenlijk? Die bestaan uit: kosten luchtvaartmaatschappij: brandstof (zonder accijns), lonen, afschrijving vliegtuigen, kosten gebruik luchthaven, de starts, landingen, parkeren vliegtuig en een kleine marge. kosten voor passagier: security charge, passenger service charge.
Die worden per 1 april 34 euro. Vliegtaks wordt 26 euro. Deze kosten berekent de maatschappij in een keer door aan de passagier. Vanaf 1 april ligt de prijs van je vliegticket dan ongeveer 12 procent hoger ten opzichte van 2022.
Vliegen moet blijven
We willen – zo blijkt ook uit het ANWB-onderzoek – best concessies doen, maar vliegen moet blijven. De hoger wordende vliegheffingen willen we best betalen, maar wel ten gunste aan het klimaat. Wie bewuster wil vliegen, kan beter kiezen voor één lange vliegvakantie dan meerdere korte, of voor de trein. De komende jaren zullen de prijzen van trein- en vliegtickets meer naar elkaar toegroeien. Wie niet al te veel wil betalen, kan het beste vroegboeken.
Toekomst ticketprijs onzeker
Volgend jaar worden er waarschijnlijk emissiekosten berekend en worden Europese vluchten gemiddeld zo’n 30 euro duurder. Zouden we ook nog btw over de tickets, accijns op kerosine en milieukosten betalen, zou de werkelijke prijs van een ticket zo’n 63 procent hoger liggen.