Nu de luchtvaartsector grotendeels stil is komen te liggen, is er onverwachts positief nieuws uit diezelfde hoek. Het is KLM gelukt om een passagiersvliegtuig te laten vliegen op synthetische brandstof. En dat kun je gerust een historische doorbraak noemen. Afgelopen maand werd er een vlucht uitgevoerd met brandstof op basis van CO2, duurzame elektriciteit en water. Een primeur voor de luchtvaart, want niet eerder vloog een vliegtuig op deze groene brandstof. Het is een hele grote stap in de richting van de verduurzaming van de luchtvaart.
Wat is synthetische brandstof?
De vlucht van KLM waarop voor het eerst synthetische brandstof werd gebruikt, vond afgelopen maand plaats op het traject Amsterdam-Madrid. Het vliegtuig had naast normale kerosine ook een brandstof aan boord die is geproduceerd door Shell.
Voor de synthetische brandstof werd een combinatie van duurzame elektriciteit (opgevangen via zonnepanelen), water en CO2 (landbouwafval van een boerderij in Friesland) gebruikt. Shell heeft daar ‘schone’ kerosine van gemaakt waarop gevlogen kan worden.
De testvlucht had 500 liter synthetische brandstof aan boord. Bij lange na niet genoeg om lang op te vliegen (een vliegtuig heeft duizenden liters nodig), maar het begin is gemaakt.
En nu verder?
Dat de luchtvaartsector moet verduurzamen weet iedereen inmiddels wel. Al lopen de oplossingen voor dit probleem behoorlijk uiteen. Om klimaatdoelen te halen moet de uitstoot van de luchtvaart in ieder geval omlaag: in 2050 moet vliegen CO2-neutraal zijn.
De uitdaging voor vaker en meer vliegen op synthetische brandstof zit ‘m in de productie ervan. Daarvoor in deels groene stroom nodig, bijvoorbeeld opgewekt uit zonlicht of wind, maar je hebt er ook heel veel van nodig. Om miljoenen liters duurzame brandstof te produceren. Dat zou betekenen dat er in ieder geval veel meer windparken en zonnepanelen nodig gaan zijn dan nu beschikbaar zijn om de productie op gang te brengen. En bedenk ook dat vliegen op duurzame brandstof daarom dus ook met een verhoogd prijskaartje gaat komen. Het is dus een hele goede stap in de goede richting, al is volledig duurzaam vliegen nog heel ver weg.
© Rob Bouwman – Adobe Stock