De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Als jij op vakantie gaat met het vliegtuig, dan sta je er in de meeste gevallen niet bij stil hoe ingewikkeld het is om een vliegveld precies zo te bouwen dat het hele proces soepel verloopt. Echter, zijn er soms situaties waardoor passagiers wel de gevolgen merken als een vliegveld logistiek minder goed in elkaar steekt. Vliegvelden die jaren geleden zijn gebouwd, zijn eigenlijk niet gebouwd op de hoeveelheid vluchten die vandaag de dag aankomen en vertrekken.
Griekse vliegvelden
Het aantal toeristen naar de Griekse eilanden hebben de laatste jaren een groei doorgemaakt. Griekenland kent officieel maar liefst 64 vliegvelden. Tijdens de zomerpiek worden veel van de luchthavens logistiek uitgedaagd om alle vluchten te kunnen afhandelen. Er zijn een aantal factoren die het moeilijk maken om alles logistiek goed te laten verlopen:
- Piek aanbod vluchten
- Type toestellen: een Boeing of Airbus kan niet op alle vliegvelden landen
- Schengen – niet-Schengen vluchten
- Omdraaitijd
Kos (KGS)
Het enige vliegveld op het populaire eiland Kos is gebouwd in 1974. Door het toenemende aantal vluchten is de terminal in 1997 gerenoveerd en uitgebreid. Het vliegveld zelf is sinds 1974 niet meer onderhanden genomen. Je kunt je voorstellen dat het vliegveld hierdoor voor een aantal grote uitdagingen staat op logistiek gebied.
1. Geen taxi baan
Het vliegveld heeft naast de landingsbaan, geen taxibanen. Dit betekent op het moment dat een vliegtuig geland is, het aan het einde van de landingsbaan draait en dan taxiet over de landingsbaan naar/van het platform. Dit zorgt ervoor dat de landingsbaan langer bezet is. Op het moment dat er veel vluchten zijn, ontstaat er sneller vertraging.
2. Parkeerplaatsen
Elke luchthaven heeft een aantal parkeerplaatsen voor vliegtuigen. Kos heeft zeven parkeerplaatsen. Parkeerplaats 1 tot en met 5 zijn geschikt voor middelgrote vliegtuigen. Parkeerplaatsen 6 en 7 zijn geschikt voor de grotere vliegtuigen. Vliegtuigen kunnen niet lang blijven staan op de luchthaven, want anders kunnen aankomende vliegtuigen niet parkeren om de passagiers uit te laten stappen. Cruciaal is dan ook om de omdraaitijd, de tijd tussen aankomst en vertrek zo kort mogelijk te houden.
3. Toestel planning
Voor het vliegveld Kos is het een grote uitdaging om de planning van de toestellen zo te maken dat er maximaal gebruik wordt gemaakt van de capaciteit. Het is een enorm gepuzzel om te bepalen voor welk toestel er wanneer ruimte is. Echter, kunnen er altijd onvoorziene problemen ontstaan, zoals een vliegtuig dat technische problemen ondervindt. Dan loopt gelijk de planning niet meer zoals het moet. Als dit gebeurt geeft de Luchtverkeersleiding Griekenland zogeheten slots af. Dit betekent dat het vliegverkeer op het vliegveld van vertrek moet wachten tot er ruimte is op het vliegveld van Kos.
Door: EUclaim.
Gerelateerde artikelen
Vliegen16.06.2015
Hoe werkt een vliegveld?
Vliegen21.04.2015
Het vliegtuig van de toekomst
Vliegen03.09.2014
Recht op financiële vergoeding bij meer dan 3 uur vertraging op vluchten
Welk moment geldt als aankomsttijd?Vliegen28.07.2014
Overstappen: minimale tijd, maximale risico
Wat zijn de rechten op compensatie?Verder lezen over Vliegvelden
Vliegen16.05.2024
Drukte op Schiphol: dit is wat je deze zomer kunt verwachten
+ tips om je voor te bereidenVliegen20.03.2024
Zo interessant is het om vanuit Duitsland te vliegen
Vliegen27.01.2024
Privium en Airport lounges: hoe werkt het?
Zo krijg je toegangVliegen09.01.2020
Parkeren rondom vliegvelden: een handig overzicht
Vliegen26.09.2019
Beijing opent het grootste vliegveld ter wereld
Starfish AirportVliegen19.07.2018
Vertraagde of geannuleerde vlucht? AirHelp laat zien wat je rechten zijn
Vliegen29.06.2018
Nap pods: privécabines met WiFi en Netflix voor op vliegvelden
Vliegen19.01.2018