De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
De World Airline Awards zijn onlangs weer uitgereikt, de belangrijkste onderscheidingen voor de luchtvaartindustrie. Het onafhankelijke tevredenheidsonderzoek is gebaseerd op de meningen van meer dan 18 miljoen reizigers uit ruim 160 landen en 100 verschillende nationaliteiten. Het winnen van een van deze prestigieuze prijzen, is dus niet zomaar iets. Alleen met hoogstaande kwaliteit van product en dienstverlening maak je kans op een World Airline Award.
De grote winnaar van de World Airline Awards in 2012 is Qatar Airways, bekroond met de prijs van beste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Het is niet de eerste keer dat Qatar Airways deze prijs wint, in 2011 waren zij ook al de beste overall.
De top 5
1: Qatar Airways
2: Asiana Airlines
3: Singapore Airlines
4: Cathay Pacific Airways
5: ANA All Nippon Airways
Er zijn een heleboel awards uitgedeeld, aan tientallen categorieën. Zoals beste catering of beste stoelen, die dan weer ingedeeld zijn in categorieën als first class, business class en ga zo maar door. Een van de awards die het vermelden waard zijn, zijn bijvoorbeeld die van beste Europese low-cost airlines. De winnaar in deze categorie is EasyJet, gevolgd door Norwegian en NIKI.
Als het gaat om de beste service in het vliegtuig, dan wint Malaysia Airlines. De Maleisische maatschappij prolongeert hiermee haar prestigieuze ranking in de selecte top van luchtvaartmaatschappijen met een consistente en hoogstaande kwaliteit van product en dienstverlening. Het eten aan boord van Malaysia Airlines werd ook als beste in de lucht gekozen, met de kenmerkende saté, Maleisische gegrilde kip en rundvlees spiesjes in pittige pindasaus.
In Europa zijn ook prijzen uitgedeeld voor beste regionale luchtvaartmaatschappij.
De top 3
1: Aegean Airlines
2: Air Nostrum
3: Baboo Airlines
Opvallend is dat KLM niet genoemd wordt, en geen prijs heeft gewonnen.