Inmiddels hebben we met een elektrische auto redelijk wat populaire routes gereden. Dé uitschieter is de reis met een EV naar het meest zuidwestelijke puntje van Europa in Portugal, een elektrische roadtrip van ruim 2.500 km. Maar ook de routes naar Zuid-Frankrijk en recentelijk nog naar Ischgl leverden veel inzichten op over het rijden met een elektrische auto. Om eerlijk te zijn: beperkingen zijn er nauwelijks, veel heeft te maken met je mindset, want met een elektrische auto ontkom je er niet aan om vaker te moeten stoppen. Verder is het gewoon slim omgaan met de mogelijkheden.
Daarom pakken wij ook steeds vaker een EV om lange ritten te maken. Het ritme van wat vaker te stoppen levert inmiddels het beeld op dat elektrisch rijden heel ontspannend kan zijn, waardoor je minder vermoeid raakt. Stops hebben duidelijk impact op je fitheid en concentratie.
Al bijna 20 jaar bezoeken we het Mobile World Congress (MWC) in Barcelona. Dit jaar doen we dat we wederom, alleen reizen we nu met de populaire Kia EV6, inmiddels een vaste reisgenoot op een aantal van onze lange roadtrips.
De route tot aan de Spaanse grens over Luxemburg en Lyon hebben we afgelopen zomer al gereden en uitvoerig besproken. Deze keer rijden we een heel andere route en een alternatief waarvoor steeds vaker wordt gekozen: de route over Parijs, Orleans, Limoges en Toulouse richting Narbonne. Het zijn een handjevol extra kilometers, aanzienlijk minder tolwegen, prachtige snelwegen om te rijden en het is er ook nog eens aanzienlijk rustiger.
Bijzonder is dat je op deze route zowel op de heenweg als op de terugweg gebruik kunt maken van de dezelfde laadstations die zich op slimme wijze aan één kant van de autoroute bevinden. Daarover later meer.
Nog steeds zijn er een hoop EV-rijders die liever niet met hun EV naar Parijs rijden. Los van de drukte in de Franse hoofdstad – die overigens best wel meevalt – is de angst voor het zoeken naar vrije laadpallen een serieus onderwerp. Die laatste kun je echter schrappen, want vlak voor (en na) Parijs zijn bij Aire de Vémars aan beide kanten van de A2 recentelijk maar liefst 16 laadpalen van het Nederlandse Fastned geplaatst.
Dat betekent dat je met een volle accu de stad in kunt rijden en ook op de terugweg je je elektrische auto kunt volladen. De onderstaande beschrijving is geschreven met de route vanuit Barcelona terug naar Nederland tot aan de Franse hoofdstad. Per stop staat ook aangegeven of dit laadpunt ook de plek is in de omgekeerde route (Parijs – Barcelona).
▸ Meer over de laadpunten van de Nederlandse grens tot aan Parijs lees je hier.
Vanuit Barcelona met een elektrische auto terugrijden is inmiddels met de huidige infrastructuur niet langer een uitdaging. De uitdaging die je nog wel hebt is een snellader of hypercharger te vinden in en rond Barcelona (lees in Catalunya). In de stad Barcelona vind je op 25 kilometer van het centrum vier laadstations van Ionity, daar moet je het tot nu toe echt mee doen. Er zijn wel ‘destination chargers’ te vinden van Tesla maar daar heb je weinig aan als je geen Tesla rijdt, omdat deze Tesla-only’zijn.
Mijn advies is dat je hier een dag voor je vertrek gaat laden. Tot 80 procent gaat dat eenvoudig. Onze EV6 tikte hier moeiteloos 233 kWh aan. Na 80 procent was het echter over en uit en viel hij terug. Wil je meer laden, dan moet je echt ergens even aan een lokale laadpaal zoeken met vaak niet meer dan 11 kWh of 22 kWh.
Als het je niet is gelukt om in Barcelona te laden vind je bij de luchthaven van Girona, vrijwel aan de snelweg, een Ionity Charging Station. Dit laadstation geldt voor zowel de route naar als vanaf Barcelona. Aan de A62 vind je bij Montbartier als je de péage even verlaat een groot Avia-station voor vrachtwagens. Hier staan ook vier Ionity laadpalen. Ook dit is een laadlocatie voor beide richtingen.
Bij deze locatie zijn verder geen voorzieningen.
Normaal rij je met een volle accu vanuit Barcelona moeiteloos via de Spaans-Franse grens richting Perpignan. Hier vind je Aire du Village Catalan, een klein wegenlabyrint aan de péage met hotels en restaurants. Dit is tevens een stop in de richting Barcelona. Volg hier goed de borden met aanwijzingen. De laadstations staan zichtbaar los van elkaar en zorgen ook dat je de A2 in de juiste richting kunt vervolgen.
Veruit de meeste Nederlanders en Vlamingen rijden vanaf hier richting Orange door naar Lyon en terug over Luxemburg. Een veel kleinere groep kiest voor de route over de brug bij Millau richting Clermont-Ferrand en van daaruit richting Parijs. Voor onze route voor EV-rijders kiezen we bij Narbonne echter voor de snelle en prachtige route over Toulouse en de Dordogne (zoals we die ook op de heenweg hebben gekozen) Nooit druk, minder tolwegen en het goede nieuws voor EV-rijders een groot aantal (nieuwe) snellaadstations aan deze autoroute.
Onderweg was er nog wel eens wat oponthoud richting de afslag bij Narbonne (in beide richtingen) maar inmiddels is de A61 verbreed naar twee keer drie rijbanen. Toulouse is wel druk, maar levert (vrijwel) nooit fileproblemen op.
Richting Carcasonne op de A61 vind je nu in beide richtingen het vernieuwde Aire des Corbières (Sud en Nord) waar inmiddels splinternieuwe Ionity-laadstations staan.
Letterlijk een belangrijke aanwinst voor de route van en naar Spanje.
Aan de A62 vind je bij Montbartier als je de péage even verlaat een groot Avia-station voor vrachtwagens. Hier staan ook 4 Ionity-laadpalen. Ook dit is een laadlocatie voor beide richtingen.
De locatie is in je navigatie lastig te vinden maar let op want het Avia-station staat duidelijk aangegeven (3 minuten van de A62)
Aan de A20 onder Brive is ook hier een laadlocatie voor beide richtingen. Hier extra goed opletten op de rijrichting en de echt de aanwijzingen volgen, ook al denk je eerder te kunnen afslaan.
Alle keren dat we hier zijn gestopt haalden we altijd de maximale laadsnelheid van 233 kWh.
Aan de bovenkant bij Chateauroux (Nord) onder Brive is een laadlocatie voor beide richtingen. Neem de rotonde de afslag naar de hotels. De laadlocatie ligt een beetje verstopt.
Op 300 meter is een bakkerij waar je heerlijk kunt eten en drinken, schoon sanitair en met gratis WiFi, mocht dat nog nodig zijn.
Net buiten Orléans vind je op de A10 buiten de Péage een Ionity laadlocatie. Deze is bereikbaar uit beide richtingen. Je moet hier wel even door een tolpoortje. Aan je rechterhand zie je de laadlocatie.
Bij het terugrijden naar de snelweg goed opletten bij de tolpoortjes om de weg in de juiste richting te vervolgen.
Vanaf Orléans is de afstand naar Air de Vémars circa 170 kilometer. Dat is een afstand die met de meeste EV’s moeiteloos is te overbruggen. Vanaf dit punt vind je alle informatie in ons artikel over de route vanuit Parijs (of Nederland) in dit artikel.
De door ons gekozen route over Parijs, Limoges en Toulouse is echt een aanrader voor EV-rijders. Het enige oponthoud is rond Parijs waar wij zelf altijd de route door de stad kiezen. Vermijd alleen de ochtend en avondspits. De route is rustig en ontspannend. Je bespaart zeker tolkosten maar belangrijker, langs deze route zal elektrisch laden niet snel een probleem vormen.