Als alles volgens plan verloopt, dan zijn Denemarken en Duitsland in 2029 via een nieuwe onderzeese snelweg met elkaar verbonden. Er wordt gewerkt aan de Fehmarnbelt tunnel – ook wel de Fehmarnbeltverbinding genoemd – die onder de 18 kilometer lange zeestraat Fehmarnbelt door loopt. In alle opzichten is dit een uniek project. Het wordt de langste afgezonken tunnel ter wereld die je straks in 10 minuten van Duitsland naar Denemarken brengt.
Fehmarnbelt tunnel: voor auto’s én treinen
Zo’n onderzeese tunnel is niet nieuw in Europa: de Kanaaltunnel tussen Groot-Brittannië en Frankrijk kennen we al ruim 30 jaar. De Kanaaltunnel is 50 kilometer lang. Deze nieuwe Fehmarnbelt tunnel is dan met misschien 18 kilometer een stuk korter, maar zeker zo indrukwekkend. Er komt een tweerichtingsverkeer snelweg én twee elektrische spoorlijnen, een indrukwekkend staaltje ingenieurskunst. En dat onder een van de drukste scheepvaartroutes in Europa door.
Voor de bouw van de Fehmarnbelt tunnel wordt gebruik gemaakt van prefab betonnen delen. Deze worden afgezonken in een op de zeebodem gegraven geul en aan elkaar gekoppeld, waarna ze worden bedekt met sediment. De eerste betonnen tunnelelementen zijn inmiddels klaar. Maar de oplevering is nog ver weg. Pas in 2029 moet de tunnel gereed zijn. De Denen noemen het hun ‘grootste infrastructuurproject ooit’ en ook ‘de langste afgezonken tunnel ter wereld’. Uniek dus.
Hoe wordt een onderzeese tunnel gebouwd?
Het is fascinerend om dit bouwproces te duiken. Via de Fehmarnbelt website krijg je inkijkje in hoe dat precies werkt, een onderzeese tunnel aanleggen. De elementen die gebruikt gaan worden zijn 217 meter lang en wegen 73.500 ton. Ter vergelijking: de Eiffeltoren weegt ongeveer 10.100 ton. Er is geen andere tunnel van deze lengte te vinden die ook deze techniek gebruikt.
Deze video geeft je ook wat meer informatie. Meer dan boeiend om naar te kijken.
Het eerste tunnelelement is dus klaar, maar de ‘afzinking’ dus het onder water brengen, moet nog gebeuren.
Wat hebben wij aan de Fehmarnbeltverbinding?
Met de bouw van de Fehmarnbelt tunnel zal de reistijd van Nederland naar Denemarken en Zweden verkort worden. De reistijd door de tunnel zal ongeveer 10 minuten zijn. Normaal gesproken neem je nu de boot, die er 45 minuten over doet. De tunnel heeft als extra voordeel dat je niet te maken hebt met wachttijd op de boot. Je kunt dus straks sneller via Kopenhagen, de Öresundbrug en Malmö naar de mooiste plekken in Zuid-Denemarken en Zuid-Zweden reizen. Met de auto en met de trein.
Met een kostenplaatje van 7,5 miljard en nog een hoop uitdagingen voor de boeg, is het voorlopig nog even wachten op deze tunnel. Maar als het af is, is het toch wel weer een nieuwe mijlpaal in Europa.
© muratart – Adobe Stock