De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Social media speelt een grote rol in het dagelijks leven. Ook voor de oriëntatie op een vakantie wordt social media actief gebruikt door reizigers. De keuze voor een vakantiebestemming is steeds vaker gebaseerd op advies uit de eigen (online) netwerken. Vakantie en reizen zijn volgens Isabelle Pinson van Expedia ook de populairste onderwerpen op Facebook. Dat vertelde ze tijdens een persbijeenkomst op de Dutch Tourism Expo in de Jaarbeurs.
De nieuwe managing director van Expedia voor de Nederlandse, Belgische en Franse markt vindt echter dat de reisindustrie op dit vlak nog achterblijft. Reisorganisaties focussen in de communicatie sterk op het aankoopproces, zoals het plannen en boeken van een vakantie. Er is daarbij nauwelijks aandacht voor andere fases, zoals connectie met de klant tijdens en na afloop van een reis. De reiziger moet weer geprikkeld worden.
‘Social media is the man behind the desk of a travel agency’
Social Media
Expedia wil tijdens het gehele proces betrokken blijven bij de klant. Om dit te realiseren zet het online reisbureau verschillende kanalen in, zoals YouTube, Facebook en een newsroom voor trends en tips. Ook moet dit ervoor zorgen dat de klant in deze tijden weer wordt geprikkeld, zowel voor, tijdens als na een vakantie. Veel mensen zijn online geconcentreerd en gaan niet meer naar een reisbureau om zich te oriënteren op een vakantie of een reis te boeken. De (potentiële) klant moet daarom online enthousiast gemaakt worden. Volgens Pinson kun je social media daarom ook wel zien als ’the man behind the desk of a travel agency’.
Technologie
Om meer betrokken te raken bij klanten is het ook van belang om te investeren in de technologie. Expedia doet dit door mobiele applicaties te ontwikkelen voor de consument. Zo zijn voor Nederland onlangs gratis applicaties geïntroduceerd voor smartphones en de iPad. De applicaties zijn bedoeld voor reizigers om overal ter wereld snel hotelkamers te zoeken, te selecteren en veilig te boeken op elk device. De applicaties maken gebruik van GPS om hotels met directe beschikbaarheid en op loopafstand van de reiziger weer te geven. Expedia focust hiermee op de reizigers die onderweg zijn, omdat steeds meer consumenten een tablet verkiezen boven een laptop om mee te nemen op reis.
Mensen
Om het aanbod op Expedia.nl beter af te stemmen op de specifieke wensen van de Nederlandse vakantieganger, gaat Expedia meer mensen uit lokale markten aanstellen. Zij begrijpen de lokale behoeften beter en Expedia kan hier als bedrijf vervolgens goed op inspelen. René Nieuwmans, senior product manager van Expedia.nl, is daarvan het levende bewijs. “We hebben onderzoek gedaan naar het reisgedrag van Nederlanders om ons aanbod beter te af te stemmen op de behoeften. Daarom gaan we ons dit jaar concentreren op ‘domestic’ bestemmingen, dus vakanties in Nederland, de Ardennen en bepaalde delen in Duitsland. Daarnaast gaat de aandacht uit naar typische Nederlandse vakantiebestemmingen verder weg, zoals Indonesië en de Antillen. Ook gaan we meer doen met appartementen en bungalows en de populariteit voor fly & drive arrangementen. Voor langere vakanties (9 dagen of meer) zijn appartementen en bungalows in trek. Om dit aanbod te kunnen leveren, gaat Expedia de samenwerking met partijen zoals Elmar Reizen verder uitbouwen.”