De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Reizen zit ‘ons Nederlanders’ in het bloed. Maar liefst 82% van de Nederlanders ging in 2011 met vakantie! Als blijkt dat ons reisgedrag de afgelopen jaren is veranderd, in de richting van het fenomeen ‘Social Travelling’.
Social Travelling?
Je ziet het steeds vaker, particulieren die (een deel van) hun woning afstaan aan toeristen. Maar zij bieden meer dan alleen maar onderdak. In Social Travelling word je meegenomen en duik je de wereld van de locals in. Hotspots in een stad bezoeken aan de hand van een toeristenkaart is verleden tijd. Je beschikt nu ver een lokale, authentieke woning, met een eigen sfeer en identiteit. En je hebt persoonlijke tips voorhanden en verkent de stad van binnenuit. Een perfecte oplossing voor huurder én verhuurder. De een verdient geld, de ander ziet meer van de wereld!
Privé-onderkomens
De vraag naar het verblijf in vakantiewoningen van particulieren is de afgelopen tijd sterk toegenomen. Het aantal reizen met hotelovernachtingen neemt af van 2008 tot 2009, het verblijf in privé-accommodaties neemt daarentegen toe met 2% (Destatis). Ook in de toekomst zal deze trend zich versterken. De prognose (van PhoCusWright) is dat de omzet en het aantal gasten van privé-accommodaties tot 2013 zal toenemen met tussen de twee en zes procent. Labels zoals Wimdu, een online platform dat bemiddelt tussen hosts & visitors, pakken deze ontwikkeling op. Wimdu groeit sinds de oprichting – begin dit jaar – onstuimig en heeft razendsnel een enorme omvang bereikt: ook dit bevestigt de toenemende populariteit van Social Travelling.
Nederland gaat social
Ook in Nederland is Social Travelling zeer geliefd. Christopher Oster, oprichter van Wimdu: “In Nederland wordt ons platform al veel gebruikt! Vooral de steden in eigen land en de steden in de omringende landen zijn erg in trek, dit loopt parallel aan de bekende bestemmingen.” Frankrijk is nummer 1, gevolgd door Spanje en Duitsland. Opvallend is ook dat op het platform de verre bestemmingen meer en meer populair worden. Op Wimdu staat de VS nu als op plaats 5 van de boekingen vanuit Nederland. Ook wordt er Wimdu gereisd naar Azië, Australië, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika.
Op reis in eigen land
Ook vakantie in eigen land is niet weg te denken. Vooral Amsterdam wordt veelvuldig geboekt. “Bijzonder hierbij is de behoefte aan een nieuwe, bijzondere ervaring om de stad te ontdekken vanuit een ander perspectief. Hier komt de sociale beleving nadrukkelijk op de voorgrond.”, zegt Christopher Oster. Bovendien wordt er ook nog eens meer de tijd voor genomen. Een vierde van de Wimdu-reizigers verbleef meer dan vier dagen in de stad. Sterker nog, het gaat hier niet om de geijkte Amsterdam-Party toerist. 80% van de boekingen in september kwam voor rekening van vrouwen of stellen die op zoek zijn naar een nieuwe City-seeing. Voor de verhuurders is het een lucratieve trend, meer dan 25% van de september boekingen ging voorbij de € 500.