De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Tijdens Eye for Travel 2011 gaf David Gelabert, Global Mobile Commerce Manager bij Meliá Hotels International, een presentatie over de toegevoegde waarde van apps. Volgens hem moeten bedrijven uit de reisbranche er in ieder geval over nadenken of ze iets met mobiel willen doen. Waarom? Dat maakte hij duidelijk aan de hand van een aantal statistieken.
David vertelde dat er inmiddels 5 miljard mobiele telefoons (lees: niet allemaal smartphones) in omloop zijn. Tegen 2013 zijn er meer mobiele internetters dan PC gebruikers. In 2015 zijn er zelfs meer mobiele zoekopdrachten dan zoekopdrachten via de PC. En dan te bedenken dat slechts 10% van de websites geoptimaliseerd is voor een smartphone, om al helemaal niet te spreken van het aantal apps van bedrijven uit de reisbranche.
Volgens hem zit de waarde van een app hem in een aantal aspecten. Enkele voordelen zijn de offline beschikbaarheid, je kan volop gebruik maken van de eigenschappen van de smartphone, betere veiligheid, een goede gebruikersinterface, etc. Naast een mobiele website of website op basis van HTML5 adviseerde hij de zaal om zeker na te denken over een app. Maar focus je wel op de relevantie voor jouw klant.
Daarnaast deelde hij andere interessante data met de zaal. Maar liefst 75% van de boekingen voor hotels in grote steden vinden op zeer korte termijn plaats. Ongeveer eenderde van de gebruikers zoeken naar lokale informatie met hun smartphone. En wat dacht je van de kracht van social op de mobiel. Alleen de Facebook app telt al 350 miljoen gebruikers.
Afbeelding: Paradisus Resorts app
Meliá Hotels gelooft enorm in de kracht van mobiel en proberen via dit kanaal hun gasten te helpen. Zo hebben ze voor hun Paradisus Resort een speciale app ontwikkeld. Bij aankomst kun je die als gast downloaden en via de app kun je informatie inwinnen over het resort, de activiteiten, zwembaden, restaurants. Als extra functionaliteit kun je tafels of dagjes weg reserveren. Ook gebruiken ze het om hun gasten op locatie te informeren over speciale avonden of werkzaamheden rond het complex. Volgens David willen ze op deze manier net die extra service bieden en mensen echt helpen.
Tot slot gaf hij de aanwezigen 2 tips. Zorg dat een relevant is en de behoeften van jouw klant vervuld. En denk vooraf na over de toegevoegde waarde van jouw app voor jouw klant!
Afbeelding: Paradisus Resorts app