Winter

Met de trein op wintersport: zo werkt de Ski Thalys

Avatar foto
Driekus van de Ven

Steeds meer mensen willen duurzaam reizen. De trein biedt daar uitstekende mogelijkheden voor. Maar is reizen met de trein wel net zo gemakkelijk als met het vliegtuig of de auto? Wij zochten het voor je uit en namen de Ski- Thalys naar het Franse La Plagne.

Met de Ski Thalys naar Frankrijk

6.25 uur: De Ski Thalys vertrekt uit Rotterdam nadat deze drie kwartier eerder vanaf Amsterdam Centraal is vertrokken. Terwijl het buiten nog pikkedonker is, gebruiken de meeste passagiers het eerste deel van de rit om nog wat bij te slapen in de zeer comfortabele grote, rode stoelen. De bagagerekken zijn nu al goed gevuld met koffers, backpacks en skispullen, maar er is nog voldoende ruimte over voor degenen die in België en Frankrijk in zullen stappen. En dat moet ook wel, want het is iedere passagier toegestaan om één paar ski’s of snowboard mee te nemen plus een grote koffer en één stuk handbagage. En dit alles zonder meerkosten. Een groot verschil met het vliegtuig dus.

8.00 uur: Vanuit Brussel-Zuid, waar de zon inmiddels op is gekomen, rijdt de trein in één ruk door richting het Franse Chambéry. Onderweg gaat de rail catering open en kan er van een kop koffie en een ontbijtje in de vorm van een croissant of broodje worden genoten. Met snelheden tot 300 kilometer per uur vliegt de Thalys in vier uur tijd van de Belgische hoofdstad door het Franse heuvellandschap naar de Alpen. Een ongelooflijk hoog tempo als je bedenkt dat je over dezelfde afstand er met de auto ongeveer tien uur op rijdt.

Passagiers melden zich bij de railcatering
Passagiers melden zich bij de railcatering
Broodjes en koffie: er is genoeg te koop aan boord van de Ski Thalys
Broodjes en koffie: er is genoeg te koop aan boord van de Ski Thalys
Reizigers mogen, zonder bijbetaling, behoorlijk veel bagage meenemen
Reizigers mogen, zonder bijbetaling, behoorlijk veel bagage meenemen

12.10 uur: Eenmaal in de Alpen neemt het aantal treinstops fors toe en de snelheid af, wat meteen gelegenheid biedt om alvast van de prachtige omgeving met besneeuwde bergtoppen, en groene dalen te genieten. We rijden na Chambéry door naar Albertville. Her en der verschijnen de eerste passagiers met flesjes wijn terwijl anderen van hun lunch genieten. Als de Thalys bij Albertville tot stilstand is gekomen, blijken we ruim twintig minuten de tijd te hebben om op het perron van de lentezon te genieten. De Thalys kan hier namelijk niet verder de bergen in en moet eerst een stuk terug om haar weg te vervolgen.

14.43 uur: De trein arriveertin Aime-La-Plagne, onze eindbestemming. Thalys-medewerkers helpen passagiers bij het uitladen van hun bagage. En dat is in sommige gevallen ook nodig want, zoals dat bij veel treinen het geval is, zijn de deuren smal en de koffers groot. Na het verlaten van de trein kan op enkele minuten lopen van het station een goede kop koffie worden gedronken bij co-working en slow café La Maison des Curieux waar ze ook smaakvolle, lokale lekkernijen uit de Savoie in een hip jasje serveren.

Genieten van het uitzicht op de Franse bergtoppen
Genieten van het uitzicht op de Franse bergtoppen
Aime-La-Plagne is onze eindbestemming in de Franse Alpen
Aime-La-Plagne is onze eindbestemming in de Franse Alpen
Even bij komen van de treinreis in slow caf\u00e9 La Maison des Curieux in Aime-La-Plagne
Even bij komen van de treinreis in slow café La Maison des Curieux in Aime-La-Plagne
Het caf\u00e9 beschikt naast verschillende comfortabele zithoekjes ook over twee vergaderruimtes
Het café beschikt naast verschillende comfortabele zithoekjes ook over twee vergaderruimtes

16.52 uur: Het laatste stuk van de reis naar La Plagne gaat per auto. In pakweg een kwartier rijden we vanuit Aime-La-Plagne via een paar flinke haarspeldbochten de bergen in naar het dorpje Les Roches. Daar stappen we op een kleine buggy met rupsbanden die ons in nog eens twintig minuten naar de eindbestemming Chalet du Friolin brengt. Het begint net te schemeren als we aankomen bij het chalet waar ons een paar mooie dagen in de sneeuw te wachten staan. Aankomsttijd: 18.15 uur.

Al met al heeft de reis van Rotterdam Centraal Station tot aan onze accommodatie bijna twaalf uur geduurd waarvan we ruim twee uur hebben doorgebracht in Aime. Zonder deze tussenstop mee te rekenen hebben we er ongeveer negen en een half uur over gedaan, is er een evenredig bedrag betaald als voor een vergelijkbaar vliegticket en hebben we nauwelijks broeikasgassen uitgestoten.

Minder uitstoot, meer comfort

Met een koolstofafdruk van 5,7kg CO2 per persoon hebben we twintig keer minder CO2 uitgestoten dan wanneer we de volledige route met de auto zouden hebben afgelegd en zelfs dertig keer minder in vergelijking met het vliegtuig. Eindconclusie: de trein is ook voor wintersporters een uitstekend alternatief voor wie duurzaam wil reizen.

Wij reisden met de Ski Thalys op het traject van Amsterdam CS naar Bourg-Saint-Maurice die opalle zaterdagen rijdt van eind december tot eind maart. Meer details over de prijzen en reistijden vind je hier.

Goed om te weten: de Ski Thalys rijdt naar:

  • Chambéry
  • Albertville
  • Moûtiers (Courchevel, La Tania, Les Menuires, Méribel, Mottaret, Val Thorens, Valmorel)
  • Aime-la-Plagne (Belle Plagne, Champagny, La Plagne)
  • Landry
  • Bourg-Saint-Maurice (La Rosière, Les Arcs, Tignes, Val d’Isère)
Met een klein rupsvoertuig leggen we het laatste stuk van onze reis af
Met een klein rupsvoertuig leggen we het laatste stuk van onze reis af
Onderweg naar het chalet genieten we nog van een aantal prachtige panorama\u2019s
Onderweg naar het chalet genieten we nog van een aantal prachtige panorama’s
Sant\u00e9!
Santé!
Na bijna twaalf uur bereiken we Chalet du Friolin: onze \u00e9chte eindebestemming!
Na bijna twaalf uur bereiken we Chalet du Friolin: onze échte eindebestemming!

Deel dit artikel

Avatar foto
Driekus van de Ven
Driekus is gek op avontuur. Hij houdt in zijn reisschema graag ruimte vrij voor uitdagende activiteiten en heeft een grote interesse voor andere culturen. India is één van zijn favoriete bestemmingen.