Veel luchtvaartmaatschappijen hebben het afgelopen jaar veranderingen doorgevoerd in hun bagagebeleid. Dit houdt bij veel budgetmaatschappijen in dat je minder handbagage mag meenemen, maar ook moet je bij steeds meer luchtvaartmaatschappijen standaard betalen voor je ruimbagage. EUclaim heeft de meest recente ontwikkelingen voor je op een rijtje gezet.
Ryanair en Wizz Air hebben eind 2018 besloten niet langer gratis trolleykoffers toe te staan in de cabine van het vliegtuig. Het zou vertragingen veroorzaken omdat te veel passagiers trolleykoffers meenemen aan boord. Je kunt nog steeds een trolleykoffer meenemen, maar hier betaal je nu 10 euro extra voor per vlucht. Ryanair gaat nog een stapje verder, als je naast elkaar wilt zitten in het vliegtuig betaal je daar nog eens 5 of 10 euro extra voor. Van de budgetmaatschappijen in Europa bieden Norwegian en Vueling het ruimste bagagebeleid.
Dat je bij budgetmaatschappijen moet betalen voor het inchecken van een koffer is al langer bekend. Het was vaak dé reden waarom je met luchtvaartmaatschappijen als KLM, British Airways of Iberia vloog. Veel luchtvaartmaatschappijen hebben een tijd geleden gratis ruimbagage op Europese vluchten geschrapt, om zo op kosten te besparen. Nu is gratis ruimbagage op verre, intercontinentale vluchten niet meer vanzelfsprekend. Veel luchtvaartmaatschappijen hebben light tickets geïntroduceerd, die niet zozeer goedkoper zijn dan voorheen, maar waarbij bagage niet meer inbegrepen is. In de tabel hieronder zijn de bagagekosten bij de goedkoopste reisklassen vergeleken.
Wanneer je binnen Europa vliegt is het bij Iberia en Finnair het goedkoopst om een koffer bij te boeken. Het duurst ben je uit bij British Airways en easyJet. Voor intercontinentale vluchten kun je het voordeligst bagage bijboeken bij KLM. Iberia is dan in veel gevallen juist een van de duurdere luchtvaartmaatschappijen.
© efired – Adobe Stock