De manier waarop we gaan reizen in de toekomst gaat veranderen, dat staat vast. Vliegverkeer zorgt voor vervuiling maar treinverbindingen zijn nog geen echt goed alternatief. Hoe reizen eruit gaat zien over pak ‘m beet 20 jaar, dat weet nog niemand. Maar misschien reizen we dan wel binnen Europa via hyperloops, super snelle cabines in ondergrondse tunnels. Daarmee zou je zomaar in 90 minuten van Amsterdam naar Parijs kunnen reizen. Er wordt al een tijd onderzoek naar gedaan maar nu is duidelijk dat het ook veel economische voordelen heeft.
Hyperloops zijn een idee van Elon Musk (ook de CEO van Tesla), die al acht jaar werkt aan een concept voor een ondergrondse vacuümtrein. Door te profiteren van de luchtdruk in buizen onder de grond kunnen hoge snelheden behaald worden. En met hoog wordt bedoeld: 1.000 km/uur of zelfs nog hoger. De afgelopen jaren heeft ook de TU Delft zich op deze ontwikkeling gestort en is volop bezig met uitdenken hoe de cabines die door deze vacuüm buizen moeten gaan reizen er dan in het ideale geval uit komen te zien. Een paar jaar geleden werd dan ook het bedrijf Hardt Hyperloop opgericht (met oud TU Delft-studenten), dat momenteel in Groningen zelfs al bouwt aan testbaan.
Datzelfde bedrijf – Hardt Hyperloop – heeft nu ook onderzoek gedaan naar de economische voordelen van het aanleggen van een mogelijke verbinding tussen Amsterdam en Parijs of naar het Ruhrgebied. Een onderzoek in samenwerking met de provincie Noord-Holland. En daaruit blijkt dat de levensvatbaarheid van hyperloops goed is, en dat het aanzienlijk voordelen voor de economie oplevert.
Het “versterkt de economische waarde van een provincie”. En door Amsterdam aan te laten sluiten op Groningen, Den Haag en zelfs het Ruhrgebied ontstaat een groei van de beroepsbevolking die volgens het onderzoek zelfs een stijging van het BBP met +121 procent zou opleveren. Het grote voordeel zit ‘m vooral ook in het feit dat hyperloops grote hoeveelheden mensen (duizenden) op de genoemde super snelle manier kunnen verplaatsen. Voor de economie lijkt het dus een boost te kunnen zijn, al zijn de hyperloops op dit moment nog steeds toekomstmuziek: er moet nog heel veel ontwikkeld en getest worden.
Er is natuurlijk al een tijd veel te doen om vliegverkeer, met name om de uitstoot die het veroorzaakt. Als gevolg van die discussie en het beschermen van de aardbol voor volgende generaties, zijn korte vluchten vaak al door luchtvaartmaatschappijen geschrapt. Denk aan vluchten zoals Amsterdam-Brussel, die kan je prima met de trein maken. En zijn zo er nog veel meer van dat soort korte – onnodige – vluchten. Hyperloops zijn op dat punt zelfs een nóg beter alternatief dan een gewone trein omdat ze veel sneller zijn en dus veel meer mensen zouden kunnen vervoeren. Vanuit Amsterdam kun je in 15 minuten in Eindhoven zijn, in een half uur in Düsseldorf, in een uurtje in Brussel en binnen 90 minuten in Parjis. Ideaal voor het bedrijfsleven, maar zeker ook voor het toerisme zouden hyperloops een enorme boost aan bestemmingen kunnen geven. De tijd zal leren of dat ook echt zo gaat zijn.
© malp – Adobe Stock