Met je elektrische auto op vakantie naar het buitenland. Voor de een is het een kwestie van gewoon doen maar voor velen is het toch nog steeds een uitdaging, om bijvoorbeeld naar Zuid-Frankrijk te rijden. Het opladen van een je elektrische auto (EV) is niet altijd even gemakkelijk als in Nederland. Gelukkig zien we dat deel van de aanbieders een steeds betere dekking biedt in West-Europa. Dat betekent dat je met een beperkt aantal laadpassen op steeds meer locaties terecht kunt. Ook tarieven lijken steeds meer transparant te worden, al zijn er aanbieders waar het soms volstrekt onduidelijk is.
Wie deze zomer naar Zuid-Frankrijk rijdt, of via de Franse autowegen reist, kan ongetwijfeld wat handige tips gebruiken. Wij hebben alle populaire autoroutes naar Zuid-Frankrijk gereden met een elektrische auto (in juni 2022) en hebben 10 handige tips die je kunnen helpen onderweg. Op vakantie naar Zuid-Frankrijk met een elektrische auto doe je zo!
Ga je binnenkort op vakantie naar Zuid-Frankrijk en neem je een van de populaire autoroutes richting het zuiden, dan komen deze tips goed van pas in de voorbereiding én onderweg.
De ervaring leert ons dat wat vaker kort laden (tot 80 procent) efficiënter is dan lang laden tot boven de 80. Het heeft ook nauwelijks impact op de duur van de reis. Wat vaker stoppen is ook een stuk rustgevender. Zo kom je een heel stuk uitgeruster aan op je vakantiebestemming in Zuid-Frankrijk. Daarbij valt bij een aantal laadpalen de snelheid boven de 80 procent terug naar 5 procent.
Wanneer alle laadpalen bij een laadstation bezet zijn als je daar aankomt, dan heeft wachten alleen zin als duidelijk is wanneer jij aan de beurt bent. Niet altijd kun je in de volgorde van aankomst een duidelijke opstelling maken. Maak afspraken en kijk net als bij de slager wie de laatste was.
De eerlijkheid is dat op vakantie gaan met aanhanger of caravan achter je elektrische auto niet bepaald een aanrader is. Veel laadstations (vrijwel allemaal) hebben geen geschikte plek daarvoor en je caravan telkens afkoppelen en ergens wegzetten is niet bepaald handig. Wees daarop voorbereid.
Op lange reizen (800 kilometer en meer) is een elektrische auto met beperkte range (die op een volle batterij minder dan 250 kilometer kan rijden) en geen snelle laadcapaciteit niet echt een aanrader. Voor vakanties met een elektrische auto geldt: de snelheid waarmee je kunt laden (100+ kW) is altijd belangrijker dan de range.
Houd rekening met onverwachte situaties. Ga er dus niet van uit dat een laadstation dat in Google Maps en/of in de apps van laadproviders staat ook daadwerkelijk bereikbaar of actief is. Er wordt volop gewerkt aan uitbreidingen van laadstations in Frankrijk, maar deze zullen zeker de komende weken niet allemaal worden geopend. Plan minimaal 1 extra laadstation vooruit om laadproblemen te voorkomen.
Meerdere laadpassen op zak hebben is een inkopper. Of zeg maar gerust pure noodzaak. Niet alle laadpassen werken altijd bij iedere provider. Probeer het wel altijd minimaal een keer extra als het de eerste keer niet meteen lukt, want soms wordt de pas de tweede keer wél gepakt (zo is mijn ervaring). Uiteraard maakt het verschil tussen een druppel of pasje niet uit. NewMotion is niet of nauwelijks aanwezig in Frankrijk en gaat ook niet overal werken. De ANWB-pas en de populaire Travelcards werken vrijwel overal. Zorg dat je deze altijd bij je hebt.
Laad niet verder dan 80 procent want ‘doorladen’ kan al snel veel duurder worden. Dit heeft vooral te maken met de terugloop in snelheid. Het verschil kan echt enorm zijn.
Schroom niet om soms de Franse autoweg te verlaten om te laden. Het kan namelijk gebeuren dat je 5 tot 10 minuten om moet rijden, maar je dan wel aankomt op een laadplek die niet druk bezocht is en waar je direct aan de beurt bent. Vaak en je op zo’n plek ook goedkoper uit.
Dit is misschien wel de belangrijkste tip van allemaal. Ga er thuis even rustig voor zitten en maak een planning zodat je onderweg exact weet waar je aan toe bent. Dat geeft rust en overzicht en dat is wel zo prettig als je een eind moet rijden naar Zuid-Frankrijk. Je voorkomt zo ook (onaangename) verrassingen (zie ook punt 5).
Het klinkt zo makkelijk als je het schrijft maar wie zijn route goed weet te plannen en de tijd neemt om (misschien wat vaker) te laden zal merken dat reizen met een elektrische auto best ontspannend is. Je stopt wat vaker, hebt ruim de tijd voor een sanitaire stop, een kopje koffie of even afleiding voor de kinderen en je haalt de stress uit je rijden.
Je hebt namelijk geen keuze en zult het moeten nemen zoals het is. Wachten hoort er nu eenmaal bij als je met een elektrische auto op vakantie gaat.
Ik wil ook eerlijk zijn in mijn eigen ervaring. Tijdens een testrit langs ruim 70 laadstations op populaire autoroutes naar het zuiden van Frankrijk was het rijden met een Kia EV6 met een maximale laadsnelheid van 237 kWh natuurlijk een groot voordeel. Los van de Kia haalden we bij de laadstations van Ionity zowel de hoogste snelheden als ook de laagste kosten. Deze zijn zeker aan te raden.
Op reis naar het zuiden met je elektrische auto mag voor niemand een probleem zijn. En zeker niet als je de bovenstaande punten even mee neemt. Travelvalley wenst alle lezers een mooie en ontspannende reis!